Vedtægter
Vedtægter for
Dansk Ortodontisk selskab
§
1 – Navn og hjemsted
1.1. Foreningen blev stiftet i april 1950 under navnet ”Dansk Selskab til
Studiet af Ortodonti”, D.S.O. Frem til 1974 blev foreningen omtalt som ”Dansk
Ortodontisk Forening”. Derefter og for nuværende er navnet ”Dansk Ortodontisk
Selskab”, ”Danish Orthodontic Society”, forkortet D.O.R.S.
1.2. Selskabets
hjemsted er kassererens adresse.
§
2 – Formål og medlemskab
2.1. Selskabet er et fagligt selskab, som ikke beskæftiger sig med fagpolitik og
kommercielle forhold. Formålet er at fremme den faglige udvikling af ortodontien
ved at udbrede kendskabet til ortodontisk forskning og praksis. Selskabet
afholder årligt 4-5 møder, sædvanligvis som aftenmøder af 1-1½ times varighed.
De enkelte møder holdes både i København og i Aarhus, eller som webinarer.
2.2. Ordinære medlemmer: Som ordinære medlemmer kan optages tandlæger med
interesse for ortodonti. Kun ordinære medlemmer har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen.
2.3. Ekstraordinære medlemmer: Som ekstraordinære medlemmer kan optages
ikke-tandlæger efter bestyrelsens godkendelse.
2.4. Æresmedlemmer: Efter forslag fra bestyrelsen kan generalforsamlingen som
æresmedlemmer udnævne personer, som i særlig grad har haft betydning for
ortodontien i Danmark. Æresmedlemmer er kontingentfri. Udnævnes et ordinært
medlem til æresmedlem, medfører dette ikke begrænsning af medlemmets
rettigheder.
2.5. Optagelse: Anmodning om optagelse i selskabet indgives til selskabets
kasserer. Ved optagelse betales det af generalforsamlingen fastsatte
årskontingent. Medlemskab er først gyldigt når kontingentet er betalt.
2.6. Kontingentfritagelse: Medlemmer, der på grund af alder eller af
helbredsgrunde er udtrådt af aktivt erhverv, kan efter ansøgning bevilges kontingentfritagelse.
2.7. Udmeldelse af foreningen skal være skriftlig, gerne pr. e-mail til
kassereren, ved udgang af det kalenderår, hvor der er betalt kontingent.
2.8. Sletning: Bestyrelsen kan uden forudgående varsel slette et medlem på grund
af kontingentrestance ud over 6 måneder.
§ 3 – Generalforsamlinger
3.1.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
3.2. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt i tilslutning til et
fagligt møde i tiden mellem 1. september og 30. november. Indkaldelse og
dagsorden udsendes senest 14 dage før generalforsamlingen. Indkaldelse kan ske elektronisk.
3.3. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, hvis et flertal af
bestyrelsen ønsker det, eller hvis 1/5 af de ordinære medlemmer ønsker det. Indkaldelse
til ekstraordinær generalforsamling skal være med 14 dages varsel.
3.4. Både ordinær
og ekstraordinær generalforsamling kan afholdes ved fremmøde, elektronisk eller
ved kombineret fremmøde og elektronisk.
3.4. Møde- og
stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle ordinære medlemmer, der har
betalt kontingent.
Det er tilladt at stemme med fuldmagt. Hvert tilstedeværende medlem kan
herved repræsentere yderligere 1 medlem.
3.5. Alle beslutninger på en generalforsamling træffes ved almindeligt
stemmeflertal, dog undtaget vedtægtsændringer og beslutninger om foreningens
opløsning jf. § 7 og § 8. Afstemning sker ved håndsoprækning, medmindre et
medlem begærer skriftlig afstemning. Afgives lige mange stemmer for og imod et
forslag, er formandens stemme afgørende.
3.6. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen
i hænde senest ti dage før generalforsamlingen. Sådanne forslag udsendes inden
generalforsamlingen som supplement til den udsendte dagsorden. Dog skal forslag
om vedtægtsændringer være bestyrelsen i hænde senest to måneder før den
ordinære generalforsamling. Forslag til vedtægtsændringer skal bekendtgøres for medlemmerne
senest én måned før generalforsamlingen for at kunne vedtages på denne.
3.7. Generalforsamlingen vælger en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
3.8.
Dagsordenen for den ordinære
generalforsamling skal mindst indeholde:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Formandens
årsberetning og godkendelse heraf
4. Regnskabsaflæggelse
og godkendelse heraf
5. Fastsættelse
af kontingent
6. Behandling af
indkomne forslag
7.
Valg til bestyrelse og valg af en suppleant
8. Valg af 2
revisorer og 1 revisorsuppleant
9. Eventuelt
§
4 – Foreningens daglige ledelse
4.1. Foreningens daglige ledelse forestås af bestyrelsen, der vælges af
generalforsamlingen. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med
vedtægterne og beslutninger truffet af generalforsamlingen.
4.2. Bestyrelsen består af 5 medlemmer, hvoraf mindst 3, samt suppleanten, skal
være specialtandlæger i ortodonti. Bestyrelsen skal så vidt muligt omfatte et
bestyrelsesmedlem med tilknytning til Odontologisk Institut i København og et
bestyrelsesmedlem med tilknytning til Odontologisk Institut i Aarhus.
4.3. Bestyrelsens medlemmer vælges for 3 år ad gangen. Efter samlet nyvalg afgår
efter lodtrækning ét medlem efter ét år og to medlemmer efter to år. Genvalg kan
finde sted.
4.4. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand med hver sin
sekretær i henholdsvis København og Aarhus, samt en kasserer. Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden.
4.5. Bestyrelsesformanden leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt
– og kan ske elektronisk - med angivelse af dagsorden. Bestyrelsesmøderne
kan afholdes elektronisk. Der tages beslutningsreferat fra bestyrelsesmøderne.
4.6. Bestyrelsens suppleant kan deltage i bestyrelsesmøderne med taleret men
uden stemmeret.
4.7. De uddannelsessøgende tandlæger i København og Aarhus kan vælge hver en
repræsentant, der kan deltage som observatører i bestyrelsesmøderne, og som kan
assistere ved medlemsmøderne. Observatørerne kan deltage i bestyrelsesmøderne
med taleret men uden stemmeret. De vælges forskudt blandt de 2.
årsstuderende for en to årsperiode.
§ 5 – Økonomi og regnskab
5.1.
Foreningens regnskabsår følger
kalenderåret.
5.2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget og
regnskab. Regnskabet føres af kassereren og underskrives af 2 kritiske
revisorer valgt blandt foreningens medlemmer. Revisorer og
revisorsuppleant må ikke være medlem af bestyrelsen.
5.3. Foreningens
kasserer fører foreningens medlemsregister og sørger for at udsende meddelelser
til medlemmerne. Kassereren forestår opkrævning af det på den ordinære
generalforsamling årligt godkendte medlemskontingent for det følgende
regnskabsår. Kontingentet opkræves pr. 1. januar med 30 dages
betalingsfrist. De kontingentfrie medlemmer skal bekræfte, om de fortsat ønsker medlemskab.
§ 6 – Tegningsret og hæftelse
6.1.
Foreningen tegnes af bestyrelsesformanden og
kassereren i forening jf. dog punkt 6.2.
6.2. Kassereren står for den daglige varetagelse af foreningens formue, herunder
indkassering af kontingenter samt betaling af regninger m.v. Til brug for
kassererens varetagelse af foreningens formue kan den samlede bestyrelse
meddele kassereren skriftlig fuldmagt til at disponere over foreningens konti,
herunder via Netbank og/eller Mobil Bank. Fuldmagt skal
oprettes på pengeinstituttets fuldmagtsformularer.
I stedet for
NemID Erhverv registrerer foreningen kassereren, som med sit eget NemID/Mit ID
kan se foreningens digitale postkasse og bruge diverse digitale selvbetjeninger
på foreningens vegne.
6.3. Optagelse af lån eller kredit samt køb/salg af værdipapirer i
pengeinstitutter kræver dog samtykke og underskrift af den samlede bestyrelse.
6.4. Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for de forpligtelser, der
påhviler foreningen.
§
7 – Vedtægtsændringer
7.1. Forslag til vedtægtsændringer skal bekendtgøres for medlemmerne senest 30
dage før generalforsamlingen for at kunne vedtages på denne. Der skal i
indkaldelsen redegøres for forslaget. Ændring af vedtægterne kræver at 2/3 af
foreningens fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer for.
7.2. Nordisk Ortodontisk Selskab:
Medlemskab af ”Dansk
Ortodontisk Selskab” medfører medlemskab af ”Nordisk Ortodontisk Selskab”.
§ 8 -
Opløsning
8.1. Opløsning af foreningen kræver et flertal på 2/3 af generalforsamlingens
eller den ekstraordinære generalforsamlings fremmødte medlemmer. Opløsningen
skal derefter godkendes på en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling.
8.2. I tilfælde af opløsning skal foreningens midler anvendes i overensstemmelse
med det i § 2 fastsatte formål eller overdrages til anvendelse til almennyttige
formål. Beslutning om den konkrete anvendelse eller overdragelse af formuen
træffes af den opløsende generalforsamling.
§ 9 -
Vedtagelse
9.1. Således
vedtaget på foreningens ordinære generalforsamling den 27. november 2023.
Sanja Sabljic, dirigent
Liselotte Sonnesen, formand